مستشفي جنة

سعى مستشفى جنة التخصصى إلى تطبيق أحدث طرق العلاج الطبى و استخدام التقنية المتطورة فى عمليات الولادة والحقن المجهرى والرعاية الطبية المركزة وجراحة الحالات الحرجة [:en]تسعى مستشفى جنة التخصصى إلى تطبيق أحدث طرق العلاج الطبى و استخدام التقنية المتطورة.[:]

[:ar]”ولأن الضنا غالى” .. لازم تعرفى خطورة التدخين على الجنين [:]

[:ar]

أوعى فى حياتك تاخدى دوا وإنتى حامل، أو على مشارف الحمل ، لأنها ممكن تشوه الجنين، أو تكون سبب فى إجهاض الحمل، وكمان خاللى بالك من التدخين لأنه بيسبب أضرار جسيمة ليكى ولطفلك“.

حذر أطباء النساء والتوليد، السيدات الحوامل، من تناول أى أدوية خلال الحمل، سواء كانت أدوية عادية أو فيتامينات، مؤكدين على أن الأخيرة تعمل على تشوه الجنين أو تتسبب فى الإجهاض، مثل فيتامين a للعناية بالشعر أو البشرة. كما حذر الأطباء أيضا من الإقدام على تناول الوجبات السريعة قائلين: “الوجبات السريعة مش أكل دى أشباه أكلات، الخلفة مش سهلة والضنا غالى، علشان كده لازم نركز ونهدى ويكون فيه جماع منتظم، وكمان نبعد عن أى ضغوط نفسية وعائلية، داعين السيدات بشكل عام بالاهتمام بالنواحى الصحية قبل الزواج.

كما حذر الأطباء بشدة السيدات الحوامل من خطورة التدخين على حياة الجنين والمرأة نفسها، معلقين:”الست اللى بتشيش أو بتدخن وقت الحمل سيدة قاتلة، لأن مش من حق أى حد يقف وينفخ دخان فى وش واحد لمدة 9 شهور، وكمان أجيب سموم وأحقنها فى دمه 9 شهور.

أضرار التدخين على الجنين

يتسبب فى ضيق الأوعية الدموية، والإصابة بالسكر وضغط الدم تشوهات الأجنة وعيوب خلقية .

الولادة المبكرة والإجهاض.

بعد الولادة يصبح الأطفال معرضون للإصابة بالأمراض الصدرية

وفاة الجنين أو الوفاة بعد الولادة .

[:]

Scroll to top