مستشفي جنة

سعى مستشفى جنة التخصصى إلى تطبيق أحدث طرق العلاج الطبى و استخدام التقنية المتطورة فى عمليات الولادة والحقن المجهرى والرعاية الطبية المركزة وجراحة الحالات الحرجة [:en]تسعى مستشفى جنة التخصصى إلى تطبيق أحدث طرق العلاج الطبى و استخدام التقنية المتطورة.[:]

[:ar]إيه هى أفضل الأوقات لممارسة الجماع أثناء الحمل ؟[:]

[:ar]

واحد من أشهر الأسئلة التى بيطرحها الأزواج، خصوصا اللى مراته بتبقى حامل، وبيقى خايف يمارس جماع أثناء الحمل“. “الجماع أمن مع الحمل، ومافيهوش أى مشكلة، بل على العكس فهو حاجة ضرورية للغاية فى إن يمارس الزوج الجماع مع زوجته أثناء حملها، لأن الست عرضة للاكتئاب إذا لم تمارس الجماع مع زوجها أثناء الحمل“. الرجل بيشعر إن زوجته تغيرت سيكولوجيا وجسمانيا وده بيخلى جوزها بيبقى عنده خوف من ممارسة الجنس معاها، وكمان الست بتحس إنها مابقتش مصدر اهتمام زوجها زى الأول“. بعض الأزواج يعتقدون أن دخول القضيبفى المهبل قد يؤذى الجنين، ولكن هذه معلومة خاطئة، لأن ربنا حماه فى كيس كامل حواليه مية، ضد أى صدمات ومشاكل قد يتعرض لها“.

إيه هى الأوقات اللى نمنع فيها الجماع وقت الحمل..

لازم نمنع الجماع مع الحمل فى أوقات معينة وهى كالتالى.

التهاب القضيب عند الزوج أو التهاب المسالك البولية لأنه بالضرورة هاينقل الالتهابات إلى السيدة الحامل، مما يؤدى إلى تآكل الغطاء اللى حوالين الجنين ويحدث انفجار فى جيب المياه.

السيدات التى تستثار جنسيا بشكل قوى وتحدث معها نشوة الجماعة إلى المنتهى، لأنه ممكن يحصلها ولادة مبكرة .

الستات اللاتى يعانين من المشيمة الساقطة فقد تتعرض لنزيف شديد.

انفجار جيب المياه حول الجنين أفضل الأوقات لممارسة الجماع أثناء الحمل الجزء الأوسط من الحمل الشهر التاسع من الحمل لتسريع الولادة .

[:]

Scroll to top